Актуаторът на променливата геометрия на турбокомпресора е елемент, който се използва в съвременните дизелови двигатели за подобряване на ефективността на турбокомпресора. Той се използва, за да регулира размера и формата на вътрешните канали на турбината, за да ускори или намали скоростта на изгорелите газове.
Когато двигателят работи на ниски обороти, скоростта на отработените газове е ниска, следователно скоростта на турбокомпресора е ниска. За да се компенсира това, актуаторът на променливата геометрия на турбокомпресора регулира размера и формата на вътрешните канали на турбината, за да се осигури по-добро ускорение на въздуха и по-голяма ефективност на турбокомпресора. Когато двигателят работи на по-високи обороти, скоростта на изгорелите газове е по-висока, което означава че турбокомпресорът вече работи ефективно. В този случай актуаторът на променливата геометрия може да регулира размера и формата на вътрешните канали на турбината, за да се поддържа оптимална скорост на турбинната перка и работа на двигателя.
Най-общо казано, основното предназначение на актуатора на променлива геометрия на турбокомпресора е да бъде увеличена ефективността на двигателя, регулирайки скоростта на потока от изгорели газове, навлизащи в турбинния охлюв. Възможността за промяна на параметрите би могла да се случва повече от 10 пъти в секунда.
Какви електромотори се употребяват?
Актуаторите на променливата геометрия на турбокомпресорите могат да използват различни типове електромотори, но най-често се използват DC (постоянни) електромотори. DC електромоторите са подходящи за приложения, където е нужно да се контролира скоростта и посоката на въртене на мотора, както и да се регулира силата на изходния въртящ момент. Те също така са изключително надеждни и могат да работят в широк диапазон на температури и в различни условия.
При актуаторите на променлива геометрия на турбокомпресорите DC електромоторът се използва за регулиране на размера и формата на вътрешните канали на турбината. Електромоторът е свързан с механизъм, който променя геометрията на турбокомпресора в зависимост от сигнали, получени от контролер (ECU), който съобразява работата на двигателя и тази на турбокомпресора.
Типични грешки в паметта при проблеми с геометрията:
4530, 4521, 4990, 483C, 474D, 4D76, 48FE, 4CD0
Авариен режим при VAG TDI
Когато на таблото лампата за подгревните свещи мига, дори само при подаване на контакт, това означава авариен режим и няма нищо общо със самите подгревни свещи. Реално моторният блок (компютърът на двигателя - ECU) е открил повреда, която възпрепятства пълното подаване на мощност!
При прочитане на паметта на грешките:
16619 - P0235 - 000565 - Boost Pressure: Regulation Range not Reached
000565 - Boost Pressure
P0235 - 001 - Regulation Range not Reached - MIL ON
013128 - Control Circuit for Controller for Turbocharger 1 (J724)
P3348 - 005- Electrical Malfunction
013128 - Control Circuit for Controller for Turbocharger 1 (J724)
P3348 - 008 - Electrical Malfunction
Това са част от грешките, които могат да бъдат причина за липсата на мощност и авариен режим. Ще се опитаме да степенуваме сериозността на проблема и възможните причини:
5 – най-малък проблем
1 – най-сериозен проблем
РЕШЕНИЕ: Проверка за теч на бууст и подмяна на дефектните маркуч и/или интеркулер. Възможно е просто да имате незатегната скоба или „изплют“ маркуч!
РЕШЕНИЕ: Препрограмиране на актуатора и задаване на нови базови настройки. За съжаление в повечето случаи, „моторчето“ се нуждае от подмяна с ново. Актуаторът има няколко ревизии (отстранени са фабрични дефекти и слабости) и е силно препоръчително той да бъде с дата на производство след 2014г. 059145725J (предишна версия 059198201a ) – 59007117001.
РЕШЕНИЕ: Проверка на лостчето на място и при евентуален проблем – демонтаж и ремонт на турбокомпресора.
РЕШЕНИЕ: Прекомерен разход на масло би било възможен резултат от подобен проблем. Изпускане на масло в компресорната част се констатира значително по-трудно от този в турбинната. При последната, след демонтаж на downpipe и наличие на пресни следи от масло, подсказват за проблем с лагерното тяло. Тест и ремонт на турбокомпресора, често са единственото решение.
РЕШЕНИЕ: Отстранете маркуча на входа на компресорната част и хванете оста на перката. Нормално е да има лек луфт по радиуса (нагоре-надолу), но не и по оста (навън-навътре). При този тест ако усещате, че сякаш перката се намира в желе – ясна работа! Подобен проблем изисква пълна оценка на щетите и основен ремонт на турбокомпресора
Ако нивото на водата в канала се понижи чувствително, течението няма да бъде достатъчно, за да завърти воденицата. Ако воденичарят желае да продължи да мели царевица, то той ще трябва да насочи течението към воденицата, стеснявайки канала. За воденичаря потокът и неговото течение са толкова важни, колкото енергията на изпускателните газове за турбокомпресора. Използвайки регулируеми лопатки, реакцията в ниските обороти на турбокомпресора с променлива геометрия е бърза
В следствие на отломки от изпускателния колектор при 320cdi V6, перката на топлата част на турбокомпресора и променливата геометрия са претърпели тотална щета. За съжаление актуаторът/моторчето/управлението на променливата геометрия на турбината, също се нуждае от ремонт на механиката в него. На лице е луфт извън допустимия, поради износване/прекомерно усилие, за да премести вече блокиралата променлива геометрия.
Станислав Цончев |
Петя Димитрова Call +359 88 787 1330 Мениджър клиенти |